Skargi i wnioski
INFORMACJA W SPRAWIE PRZYJMOWANIA INTERESANTÓW W SPRAWACH SKARG, WNIOSKÓW I PETYCJI W KOMENDZIE POWIATOWEJ POLICJI W RYKACH
W Komendzie Powiatowej Policji w Rykach interesanci w sprawach skarg (wniosków) przyjmowani są:
- przez Komendanta Powiatowego Policji w Rykach lub jego Zastępcę w poniedziałki, w godzinach od 12:00 do 17:00
- w pozostałe dni w godzinach urzędowania od 7:30 -do 15:30 skargi i wnioski przyjmują wyznaczeni przez Komendanta pracownicy.
Skargę można złożyć również na piśmie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres email: komendanci.kppryki@lu.policja.gov.pl lub skargi@lu.policja.gov.pl
Rejestracją przyjęć interesantów przez Komendanta Powiatowego Policji w Rykach i jego zastępcę zajmują się pracownicy sekretariatu Komendanta - numer telefonu: 47 812 82 16
Skargi i wnioski w Komendzie Powiatowej Policji w Rykach można składać:
- listownie na adres: Komenda Powiatowa Policji w Rykach, ulica Dolna 2, 08-500 Ryki;
- za pośrednictwem ePUAP
- za pośrednictwem poczty elektronicznej – na adres: komendanci.kppryki@lu.policja.gov.pl
Niezbędne informacje dla skarżącego:
Artykuł 225 § 1 kodeksu postępowania administracyjnego przewiduje ochronę prawną skarżącego/wnioskodawcy, cytat „Nikt nie może być narażony na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut z powodu złożenia skargi lub wniosku albo z powodu dostarczenia materiału do publikacji o znamionach skargi lub wniosku, jeżeli działał w granicach prawem dozwolonych.
Ważne
"Granice tej ochrony wyznacz zgodność z prawem działania osoby składającej skargę lub wniosek. W związku z tym ochronie nie podlega osoba, która poprzez wniesienie skargi lub wnioski narusza dobra chronione innych osób, dopuszczając się przestępstwa oszczerstwa, zniesławienia lub zniewagi albo też ujawnia prawnie chronione informacje".
Osoba wnosząca skargę do organów powołanych do ścigania lub orzekania w sprawach o przestępstwo, wykroczenie lub przewinienie dyscyplinarne powinna być świadoma, że kierowanie fałszywych oskarżeń wobec innej osoby - niekoniecznie policjanta - może skutkować odpowiedzialnością karną z artykuł 234 kodeksu karnego.
Skargi są załatwiane w jednoinstancyjnym postępowaniu uproszczonym, kończącym się zawiadomieniem skarżącego o sposobie ich załatwienia – stanowiskiem organu. Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 08.01.2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dziennik Ustaw numer 5 z 2002 roku pozycja 46) - skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego (anonimowe) pozostawia się bez rozpoznania. Skarga przesłana drogą elektroniczną winna również zawierać w swej treści adres pocztowy do korespondencji, bowiem tylko na ten adres może zostać udzielona odpowiedź. Jeżeli z treści skargi nie można należycie ustalić jej przedmiotu, wzywa się wnoszącego skargę do złożenia, w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania wezwania, wyjaśnienia lub uzupełnienia z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie skargi bez rozpoznania. W przypadku skarg telefonicznych obywatele są informowani, że powinni zgłosić się osobiście lub przesłać skargę na piśmie, gdyż inaczej nie zostaną wszczęte czynności wyjaśniające, a zainteresowany nie otrzyma pisemnej odpowiedzi.
Skargi załatwiane są bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu miesiąca, w odniesieniu do parlamentarzystów i radnych w ciągu 14 dni. Za datę, od której liczy się powyższe terminy, należy uznać datę wpływu skargi/wniosku bezpośrednio do jednostki organizacyjnej Policji, właściwej do jej załatwienia. Wnoszącego skargę informuje się o sposobie jej załatwienia. Takie zawiadomienie zawiera oznaczenie organu, od którego pochodzi, wskazanie, w jaki sposób skarga została załatwiona, podpis z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska osoby upoważnionej do załatwienia skargi. W powiadomieniu o odmownym załatwieniu skargi umieszcza się uzasadnienie faktyczne i prawne. W razie niemożności załatwienia skargi w powyższych terminach, na jednostce organizacyjnej Policji spoczywa obowiązek powiadomienia skarżącego o przyczynie zwłoki i wyznaczenia nowego terminu załatwienia skargi.