Aktualności

Uważajcie na oszustwa podczas sprzedaży przedmiotów w sieci!

Ostrzegamy wszystkich mieszkańców powiatu ryckiego przed oszustwami internetowymi. Zgłosiła się do nas mieszkanka naszego regionu, która padła ofiarą przestępczego procederu. Tylko dzięki szybkim działaniom ograniczone zostały straty finansowe. Jej historia pokazuje, jak bardzo wyrafinowane stały się metody działania oszustów.

Zgłosiła się do nas 31-letnia mieszkanka powiatu ryckiego, która na jednym z popularnych portali ogłoszeniowych wystawiła na sprzedaż suknię. Wkrótce po publikacji ogłoszenia otrzymała wiadomość od rzekomej kupującej, która przesłała link mający rzekomo umożliwić nadanie paczki i odebranie płatności.

Kobieta, nie podejrzewając oszustwa, kliknęła w link i wypełniała kolejne formularze. W pewnym momencie została przekierowana na stronę przypominającą panel logowania do banku. Po wpisaniu loginu i hasła system wyświetlił komunikat o błędzie. Chwilę później zadzwoniła do niej osoba podająca się za pracownika banku, która uspokoiła ją, twierdząc, że „wszystko jest w porządku”, a pieniądze za sprzedaż „wkrótce wpłyną na konto”.

Wkrótce potem 31-latka otrzymała SMS z informacją o pozytywnie rozpatrzonym wniosku o pożyczkę na kwotę blisko 9 tysięcy złotych. Po zalogowaniu na swoje konto zauważyła, że część środków zniknęła, a dodatkowo został zaciągnięty kredyt, który następnie przelano na inne konto.

Kobieta natychmiast skontaktowała się z bankiem i dowiedziała się, że padła ofiarą oszustów. Złożyła reklamację, dzięki której przelana kwota została cofnięta. Ostatecznie straciła jedynie około 300 złotych tytułem prowizji za operacje.

Ostrzegamy i apelujemy o wyjątkową ostrożność podczas sprzedaży i zakupów w Internecie!

Pamiętajcie:

  • Nie klikamy w linki przesyłane przez obce osoby – niezależnie od tego, jak wiarygodnie wyglądają.
  • Portale ogłoszeniowe nie wymagają logowania do banku ani podawania danych logowania przez zewnętrzne linki.
  • Pracownicy banku nie dzwonią, aby potwierdzać transakcje z portali ogłoszeniowych.
  • Nie podajemy nikomu loginów, haseł ani danych kart płatniczych.
  • Gdy wyświetla się komunikat o błędzie logowania, nie ponawiamy próby przez przesłane linki.
  • W przypadku podejrzenia oszustwa natychmiast kontaktujemy się z bankiem i zgłaszamy sprawę odpowiednim instytucjom.

Dbajmy wspólnie o bezpieczeństwo – świadomość i ostrożność to najlepsza ochrona przed cyberprzestępcami.

aspirant Łukasz Filipek

Powrót na górę strony