Aktualności

Oszust zaproponował pomoc w uzyskaniu świadczenia i wyłudził od seniorki ponad 80 tysięcy złotych

Apelujemy o zachowanie szczególnej ostrożności w kontaktach telefonicznych z osobami podającymi się za urzędników lub oferującymi pomoc w uzyskaniu różnego rodzaju świadczeń i dodatków. W ostatnich dniach do funkcjonariuszy zgłosiła się 79-letnia mieszkanka powiatu ryckiego, która padła ofiarą oszustwa. Do kobiety zadzwonił mężczyzna który oferował pomoc w uzyskaniu „dodatku wdowiego”, ostatecznie przejął kontrolę nad jej telefonem i zlecił przelewy z jej konta na łączna kwotę ponad 80 tysięcy złotych.

Około dwóch tygodni temu do seniorki zadzwonił mężczyzna, który przedstawił się jako osoba pomagająca w uzyskaniu tak zwanego "dodatku wdowiego". Kobieta, zachęcona możliwością otrzymania świadczenia, zgodziła się na współpracę. Pod pretekstem pomocy, oszust nakłonił ją do zainstalowania na telefonie aplikacji do zdalnego sterowania urządzeniem – takich jak AnyDesk oraz ADControl AD.

Za pomocą tych aplikacji mężczyzna uzyskał dostęp do telefonu pokrzywdzonej, a następnie zainstalował na nim aplikację bankowości elektronicznej, komunikator internetowy oraz aplikację jedenj z platform płatniczych i wymiany walut. W efekcie dokonał kilkunastu przelewów z konta seniorki na łączną kwotę ponad 80 000 złotych.

Niczego nieświadoma seniorka​ zorientowała się, że został okradziona z oszczędności dopiero w sytuacji gdy nie mogła zapłacić kartą płatniczą za zakupy. Po wizycie w swoim banku dowiedziała się, że jej pieniądze zostały wyprowadzone z konta.

Apelujemy o rozwagę i ostrożność – nie instalujmy żadnych aplikacji na prośbę nieznajomych osób! Żaden urzędnik, bank ani funkcjonariusz nie ma prawa żądać od nas instalowania oprogramowania do zdalnego dostępu czy logowania się na konto bankowe.

Zasady bezpieczeństwa:

  • Nigdy nie instaluj aplikacji umożliwiających zdalne sterowanie telefonem lub komputerem, jeśli prosi o to osoba poznana przez telefon lub Internet.
  • Nie przekazuj danych do logowania w bankowości elektronicznej, kodów BLIK ani numerów kart płatniczych.
  • Nie klikaj w linki otrzymane w wiadomościach SMS lub e-mailach od nieznanych nadawców.
  • Zweryfikuj rozmówcę – zakończ połączenie i samodzielnie zadzwoń do urzędu lub instytucji, z której rzekomo dzwoniła dana osoba. Rozmawiaj z bliskimi, zwłaszcza seniorami, o metodach działania oszustów.
  • W razie wątpliwości skontaktuj się z policją – numer alarmowy 112.

Pamiętajmy! Przestępcy coraz częściej podszywają się pod instytucje publiczne, wykorzystując zaufanie i chęć uzyskania pomocy. Tylko ostrożność i czujność mogą uchronić nas przed utratą oszczędności życia.

aspirant Łukasz Filipek

Powrót na górę strony