Oszustwo metodą „na pracownika banku”
Ponad 5 tysięcy złotych straciła mieszkanka powiatu ryckiego, która uwierzyła w historię oszusta podającego się za pracownika banku. Przestępca przekonał ją, że jej pieniądze są zagrożone i w celu ich ochrony należy przeprowadzić dwuetapową weryfikację konta. Kolejnym krokiem miało być podanie kodów BLIK. W rzeczywistości kody te umożliwiły wypłatę oszczędności. Policja apeluje o ostrożność i przypomina podstawowe zasady bezpieczeństwa.
Do Komendy Powiatowej Policji w Rykach zgłosiła się mieszkanka powiatu ryckiego, która padła ofiarą przestępców podszywających się pod pracowników banku. Kobieta odebrała telefon od mężczyzny, który przedstawił się jako konsultant bankowy. Poinformował ją, że ktoś próbował wypłacić jej oszczędności, a aby je ochronić, konieczne jest wprowadzenie rzekomej, nowej procedury bezpieczeństwa – dwuetapowej weryfikacji konta.
Rozmówca zasugerował zmianę limitu odnawialnego, co miało być elementem dodatkowego zabezpieczenia. Wkrótce potem kobieta otrzymała kolejny telefon. Tym razem „pracownik banku” poprosił o podanie kodów BLIK, zapewniając, że są to kody techniczne, które mają zablokować dostęp do danych i uniemożliwić wypłatę pieniędzy przez osoby nieuprawnione.
Uwierzywszy w zapewnienia dzwoniącego, kobieta autoryzowała transakcje kodami BLIK. W efekcie z jej konta wypłacono oszczędności w łącznej kwocie ponad 5 tysięcy złotych. Dopiero później zorientowała się, że padła ofiarą oszustwa i powiadomiła Policję.
Apel Policji
Po raz kolejny przypominamy:
- Pracownik banku nigdy nie poprosi o podanie kodu BLIK, haseł, danych logowania czy autoryzacji transakcji.
- W przypadku otrzymania podejrzanego telefonu należy natychmiast przerwać rozmowę i samodzielnie skontaktować się z bankiem, wybierając numer z oficjalnej strony internetowej lub z dokumentów bankowych.
- Nie klikajmy w przesłane linki, nie instalujmy aplikacji ani nie wprowadzajmy zmian w ustawieniach konta na polecenie rozmówcy.
- W razie wątpliwości skonsultujmy sprawę z rodziną lub bezpośrednio z Policją.
Oszustwa „na pracownika banku” polegają na wzbudzeniu u ofiary poczucia zagrożenia i wymuszeniu szybkich decyzji. Pamiętajmy – spokój, rozwaga i weryfikacja informacji to najskuteczniejsza ochrona przed utratą pieniędzy.
aspirant Łukasz Filipek