Aktualności

Oszustwo na "pracownika banku" - poznaj metodę i nie daj się oszukać!

Dzwoni do Ciebie osoba i informuje, że ktoś chce zaciągnąć pożyczkę na twoje dane?! To może być oszustwo! Przekonała się o tym mieszkanka powiatu ryckiego. Kobieta będąc przekonana, że chroni swoje pieniądze na „bezpiecznym koncie” przekazała oszustom 7500 złotych. Apelujemy o ostrożność i ograniczone zaufanie w przypadku otrzymania podobnych telefonów!

Oszuści ciągle modyfikują swoje metody przestępcze, którymi oszukują osoby i wyłudzają od nich pieniądze. Należy zachować ostrożność w sytuacji, gdy otrzymujemy telefon od osoby która przedstawia się jako pracownik banku.

Przeczytaj nasz komunikat i poznaj na czym polega oszustwo na tak zwanego „pracownika banku”, o którym zawiadomiła nas mieszkanka powiatu ryckiego.

Do kobiety zadzwoniła osoba, która przedstawiła się jako pracownik firmy udzielającej pożyczek. Mężczyzna poinformował ją, że ktoś na jej dane próbuje zaciągnąć pożyczkę. Dodatkowo oszust wydał się wiarygodny, gdyż znał jej imię, nazwisko oraz adres zamieszkania. Mężczyzna zapewniał, że tą sprawą zajmą się pracownicy jej banku, którzy zawiadomią Policję i inne instytucje. Mężczyzna dodał, że będą do niej w krótce dzwonić w tej sprawie.

Po około 10 minutach otrzymała zapowiedziany telefon od kobiety, która mówiła ze wschodnio europejskim akcentem i przedstawiła się jako pracownik banku ,w którym zawiadamiająca ma konto. W trakcie rozmowy fałszywa pracownica banku przekonała ją, że należy zabezpieczyć jej oszczędności na bezpiecznym monitorowanym rachunku bankowym. Mieszkanka naszego powiatu przystała na jej propozycję. Zalogowała się do aplikacji bankowej i za pomocą płatności Blik przekazywała pieniądze. Niestety okazało się, że one trafiły w ręce oszustów a nie na „bezpieczne konto”.

Po zakończonej rozmowie kobieta zorientowała się, że było to oszustwo i straciła łącznie 7500 złotych.

Po czym możemy poznać, że mamy do czynienia z oszustwem metodom „na pracownika banku”?

  • Otrzymujemy telefon od osoby która podaje się za pracownika banku lub innej instytucji, która informuje o:
    • Złożeniu wniosku o kredyt/pożyczkę na Twoje dane!
    • Złożeniu wniosku o duplikat Twojej karty płatniczej!
    • Wycieku Twoich danych osobowych!
    • Włamaniu na Twoje konto bankowe!
    • Zagrożeniu utraty Twoich oszczędności!
  • Fałszywy pracownik banku proponuje  jak najszybsze zabezpieczenie oszczędności  na tak zwanym „ bezpiecznym koncie”. Namawia na wpłatę na wskazany przez niego  rachunek, na generowanie kodów blik lub wypłatę środków w banku i wpłatę we wpłatomacie.
  • Oszuści nie pozwalają się rozłączać, prowadza stale rozmowę i wydają instrukcje jak ma postępować osoba. Czasem informują, że w cały proceder zamieszani są pracownicy banku w lokalnym punkcie i każą zachować dyskrecję. Informują, że powiadomili już Policję i Prokuraturę. Wywierają presję czasu i silne emocje. Czasem każą instalować aplikacje do zdalnego sterowania urządzeniem.

Jeżeli otrzymasz podobny telefon zweryfikują rozmówcę  - rozłącz połączenie i zadzwoń do swojego banku! Pamiętaj, że oszuści ciągle modyfikują swoje metody dlatego apelujemy o ostrożność i ograniczone zaufanie!

aspirant Łukasz Filipek

Powrót na górę strony