Kolejny atak oszustów podczas sprzedaży w sieci zakończony stratą 17000 złotych
Oszuści nie próżnują. Niemal codziennie przestrzegamy i przybliżamy metody ich działania, aby się przed nimi obronić. Przestępcy, aby wyłudzić pieniądze, wykorzystują często portale sprzedażowe oraz komunikatory internetowe. Niestety kolejny atak oszustów skończył się stratą 17 000 złotych. Sprzedająca myślała, że ma do czynienia z uczciwym kupcem oraz prawdziwą pracownicą banku. Okazało się, że byli to oszuści, którzy namówili ją do podawania i autoryzacji kodów blik dzięki, którym wyłudzili od mieszkanki powiatu ryckiego oszczędności. Apelujemy o ostrożne postepowanie w sieci internetowej podczas sprzedaży!
Po raz kolejny apelujemy o ostrożne postepowanie w sieci internetowej podczas sprzedaży produktów na portalach ogłoszeniowych, po to aby nie paść ofiarą przestępców wyłudzających pieniądze. Ku przestrodze publikujemy kolejny przykład oszustwa, który dotknął mieszkankę powiatu ryckiego, która straciła 17 000 złotych podczas sprzedaży elementu wyposażenia domu.
Mieszkanka powiatu ryckiego wystawiła na jednym z portali ogłoszeniowych element wyposażenia domu za kwotę 80 złotych. Już następnego dnia otrzymała wiadomość od osoby, która była zainteresowana produktem. Kupujaca zaproponowała wysyłkę kurierem, którego opłaci. Gdy sprzedająca przystała na tą propozycję, kupująca przesłała zdjęcie wpłaty pieniędzy. Dodatkowo na skrzynkę mailową przesłano jej wiadomość, która zawierała dane firmy kurierskiej. Po wejściu w szczegóły kliknęła w przycisk „potwierdzam” i otrzymała komunikat o zatwierdzeniu transakcji.
Po kilku minutach zawiadamiająca otrzymała telefon od kobiety, która przedstawiła się jako pracownik banku. Kobieta poinformowała ją, że do zatwierdzenia transakcji musi zainstalować na jej koncie program, który umożliwi automatyczne przyjmowanie takich wpłat w przyszłości. W tym celu mieszkanka powiatu ryckiego zalogowała się do aplikacji mobilnej banku. Zgłaszająca na polecenie fałszywej pracownicy banku podawała i zatwierdzała kody blik. Gdy cała sytuacja zaniepokoiła sprzedającą, dzwoniąca kobieta zapewniała, że jest pracownikiem banku z siedzibą w Rykach.
Gdy zakończyli rozmowę telefoniczną zawiadamiająca udała się do placówki swojego banku i dowiedziała się, że było to oszustwo, w wyniku którego straciła 17 000 złotych.
Apelujemy o zachowanie szczególnej ostrożności podczas dokonywania transakcji online. Oszuści stosują coraz bardziej zaawansowane metody, aby wyłudzić pieniądze od nieświadomych osób.
Co powinno wzbudzić czujność przy sprzedaży w Internecie:
- szybka odpowiedź przesłana poprzez komunikator na złożoną przez ciebie ofertę sprzedaży.
- sposób dostarczenia przesyłki sugerowany przez kupującego, a także namowa do skorzystania z proponowanej formy;
- pomoc oferowana w przeprowadzeniu transakcji;
- propozycja ze strony kupującego co do zorganizowania i pokrycia kosztów dostawy;
- przesłanie przez kupującego linka z informacją, iż klikając na niego będzie możliwość odebrania od kupującego pieniędzy za wystawiony towar;
- otrzymanie ponaglających pytań dotyczących wykonanych czynności bądź odbioru pieniędzy;
- prośba o dane osobowe oraz z karty płatniczej.
Czego NIGDY nie należy robić:
- podawać danych z kart płatniczych, czy też danych do logowań bankomatowych;
- wchodzić w linki otrzymane za pośrednictwem sms, komunikatora czy też poczty elektronicznej. Kliknięcie w link niewiadomego pochodzenia, może przekierować nas na fałszywą stronę, na której musimy zalogować się do banku i podać kod weryfikacyjny. Może też umożliwić instalację oprogramowania, która przechwytuje poufne dane. Wykonując wszystkie te czynności umożliwiamy dostęp do swojego rachunku bankowego i wypłacenia z niego pieniędzy.
Pamiętaj, żeby ciągle pogłębiać wiedzę w tym zakresie, bo sprawcy nie poprzestają udoskonalać swoich metod i pojawiają się w najmniej oczekiwanych miejscach. Posiadana wiedza może ciebie uchronić przed strata pieniędzy.
aspirant Łukasz Filipek