Aktualności

NIE DAŁA SIĘ NABRAĆ I UCHRONIŁA SWOJE OSZCZĘDNOŚCI

Data publikacji 20.11.2023

Mieszkanka powiatu ryckiego postanowiła sprzedać kurtkę syna poprzez portal internetowy. Oszuści podszywający się pod osobę zainteresowaną zakupem i pracownika firmy kurierskiej przesłali jej linki. Za ich pośrednictwem 41-latka podała numer swojej karty płatniczej i zeskanowała podesłany kod QR. Szybko jednak zorientowała się, że „coś jest nie tak” i po zalogowaniu do swojej bankowości elektronicznej spostrzegła przelewy między swoimi kontami. Natychmiast powiadomiła bank i ten dokonał blokady rachunku. Dzięki temu uchroniła blisko 10 000 zł!

W weekend dęblińscy policjanci zostali poinformowani przez 41-letnią mieszkankę powiatu ryckiego o usiłowaniu oszustwa na jej szkodę. Kobieta oświadczyła, że na jednym z popularnych portali sprzedażowych  umieściła ofertę sprzedaży kurtki syna. Krótko po tym za pośrednictwem komunikatora otrzymała wiadomość od osoby zainteresowanej  zakupem .  W trakcie konwersacji kupująca przesłała sprzedającej link. Osoba ta prosiła 41-latkę o wejście w link i wpisanie danych potrzebnych firmie kurierskiej. Kobieta wykonała polecenie  i kliknęła w link.  Myśląc, iż jest to link od popularnej firmy kurierskiej podała swoje dane i numer telefonu.  Następnie otrzymała kolejny link i ponownie wpisała wymagane dane, tym razem numer swojej karty płatniczej i kod CVC. W dalszej kolejności oszust poprosił ją o przesłanie adresu email. Po wykonaniu polecenia, kobieta otrzymała kod QR. Początkowo miała trudności z zeskanowaniem kodu i po krótkim czasie skontaktował się z nią telefonicznie mężczyzna podający się za pracownika firmy kurierskiej.  Poinstruował ją w jaki sposób ma zeskanować kod. Gdy udało jej się wykonać jego polecenie, zaczęła podejrzewać że coś jest nie w porządku. Szybko zalogowała się do swojej bankowości elektronicznej i spostrzegła, że z jej konta oszczędnościowego przelane zostały pieniądze w kwocie blisko 10 000 zł na jej konto główne.  Z racji tego że nie wykonywała takiej transakcji, zadzwoniła pod numer alarmowy  112, gdzie pracownik polecił jej natychmiastowy kontakt z bankiem w celu blokady rachunku.  Kobieta natychmiast skontaktowała się z bankiem i ten dokonał blokady rachunku. Na szczęście tym razem oszustom nie udało się wypłacić pieniędzy. W konsekwencji kobieta uchroniła swoje oszczędności.

Sprzedając towary za pośrednictwem Internetu, czy też kupując je w sieci zachowajmy rozsądek i ostrożność. Chrońmy też nasze dane osobowe oraz dane kart płatniczych, jak też hasła i loginy do rachunków bankowych. Oszuści po ich uzyskaniu szybko „czyszczą” konta potencjalnych ofiar, niejednokrotnie zaciągają również kredyty. Zachowajmy czujność, dzięki temu nie stracimy pieniędzy.

 

aspirant sztabowy  Agnieszka Marchlak

Powrót na górę strony